MOTOSİKLET TARİHİNİN GELİŞİM SÜRECİ TÜRKİYE DE MOTOSİKLET YARIŞLARI VE TARİHSEL SÜRECİ

motosiklet



Ülkemizde motosiklet yarışlarına geçmeden önce motosikletin tarihçesine kısa bir göz atalım:
İki teker ve fiziksel kuvvetle hareket eden bir araçtan sonra, mekanik kuvvetle insan gücüne ihtiyaç duyulmadan hareket edebilen bir aracın hayali…
Bir fikir ve bunu uygulamak için gerekli alt yapı ve işe koyulma her şey böyle başladı aslında.
Bu fikrin milyonlara insana hitap edeceğini yeni şirketler kurulup yeni istihdamlar sağlayacağını ve hatta bu icadın bir spor branşı olacağını o yıllarda kim tahmin edebilirdi ki?
Motosiklet camiasında İlk Motosikletin Hangi zamanda Kim tarafından tasarlandığı tartışılıyor ama genel olarak kaynaklarda 1868 ABD’li mucit S.H. Roper tarafından tasarlandığı düşünülmektedir.
Yıl 1868 İlk Motosikleti Sylvester Howard Roper tarafında ABD’de bir bisiklete buhar makinesi takılarak yapıldı Tasarladığı icadı zaman içerisinde geliştirdi ve Yıl 1896’ya gelindiğinde tasarladığı motosikletin son model haliyle, Boston’da Charles Nehri üzerinden Harvard Üniversitesi’ne ulaşan köprüde yaptığı hız denemesinde saatte 64 kilometre maksimum hıza ulaştı ancak, Roper Talihsiz bir şekilde kaza yapıp öldü
(Fotoraflar Sylvester Roper Smithsonian'da sergilenen buharlı motosiklet. 
Bir Smithsonian Enstitüsü web sayfasından.)
Roper ile aynı tarihlerde, buhar makineli motosiklet yapan mucitlerden biri de Parisli bir demirciydi. Buharlı motosikletler fazla tutulmadı ve daha sonra içten yanmalı motorlar ortaya çıkınca, 1884’te benzinli motosiklet icat edildi.
 İngiltere’de E. Butler’ın 1884’te yaptığı ilk benzinli motosiklet üç tekerlekliydi. Bu motosiklet, Londra’daki Uluslararası Mucitler Fuarı’nda halka tanıtıldı. Almanya’da G. Daimler, bir arkadaşıyla birlikte 1885’te Almanların ahşap bisikletine içten yanmalı motor takarak ilk benzinli ahşap motosikleti üretti. Benzinli motosikletler, buharlı olanlardan daha kullanışlı ve hafif olduğu için talep arttı. Almanya ve İngiltere’de, ardından da ABD’de motosiklet fabrikaları kurulmaya başlandı.
Türkiye de Motosiklet
 Motosiklet, 1930-1955 Döneminde Dünyaya Yayıldı
 Birinci Dünya Savaşı sona erdiğinde, ABD’de ve tüm dünyada en çok satılan motosiklet Harley-Davidson idi. Yaklaşık 70 ülkede satış temsilciliği olan Harley-Davidson, en fazla üretilen motosiklet unvanını 1930’da Almanların DKV motosikletine kaptırdı.

Almanlar, BMW marka motosikleti 1923’te üretmeye başladı. Almanların diğer tanınmış markası olan NSU motosikletleri, 1901’de üretilmeye başlandı. Binlerce NSU motosikleti, II. Dünya Savaşı sırasında Alman askerleri tarafından kullanıldı. Almanya, savaşta yenilince çoğu fabrika gibi NSU motosiklet fabrikası da bombalanmış olduğu için uzun süre 3 üretim yapamadı. Alman ekonomisi düzelmeye başlayınca, NSU motosikletlerinin üretimine yeniden başlanıldı. Kısa sürede NSU’nun üretimi artırıldı ve 1955-1959 yılları arasında dünyanın en çok satılan motosikleti oldu. Bu motosiklet, saatte 322 kilometre hıza ulaşan ilk motosiklet oldu





1931 Model NSU marka Alman motosikleti (ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi)
NSU motosikleti, 4 kez dünya motosiklet hız rekoru kırdı. NSU motosikletleri, 1930’lu yıllarda Türkiye’ye de satıldı. ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi’nde bu motosikletlerden; biri 1931, diğeri 1933 model olan iki NSU motosiklet ile 1958 model bir BMW motosiklet sergilenmektedir

Türkiye’de motosiklet 1930’lu yıllarında satışa çıkıldığı biliniyor ancak bu tarihlerden önce de motosiklet satışlarının tam ne zaman yapıldığı bilinmemekle birlikte, dünyada ekstrem spor olarak motosiklet yarışları ise çoktan başlamıştı,
Motosiklet yarışları Otomobil yarışlarının içerisinde Şehirden Şehre yol yarışlarında örneğin Paris – Viyana yol yarışlarında motosikletler içinde ayrı bir yarış sınıfı oluşturulmuştu
1897'de İngiltere'de Londra da Richmond'da yapılan yarışın ilk motosiklet yarışı olduğu sanılmaktadır ve ilk motosiklet yarışları 3 tekerli motorların popüler olarak mücadele ettiği yarışlardı ve 2 tekerli motorlarında hızla popülerliğinin artmasıyla motosiklet yarışları tamamen farklı bir konsepte bürünmüştür
1904 yılında Federation Internationale ismiyle yer alan federasyonun ismi Motocyclisme isimi de eklenerek yeniden adlandırıldı ve Federation Internationale Motocycliste (F.I.M Uluslararası Motosikletçi Federasyonu) olarak değiştirildi
1949 Yıllarına gelindiğinde F.I.M. (Uluslararası Motosikletçi Federasyonu) Beş Ülkeyi Avusturya, Danimarka, Fransa, Almanya ve İngiltere birleştirerek uluslararası kupayı yarattı
İlk uluslararası kupa yarışı 1905'te Fransa'nın Dourdan kentinde gerçekleşti. 
Yarış (TT) Tourist Trophy , tüm Avrupa motosiklet yarışlarının en ünlüsü oldu. 
İlk TT yarışı, 1907 yılında, on yıllar boyunca dünyanın en ünlüsü olan bir parkurda Man Adası'nda gerçekleşti .
Türkiye de Motosiklet Yarışları





Türkiye de motosiklet sporu İlk başlarda Bisiklet Federasyonunun bünyesinde 1967 yılında yer aldı
1995 yılından 2003 yılına kadar da Otomobil Sporları Federasyonu Bünyesinde yer aldı
Başta milli motosiklet sporcusu Süleyman Memnun'un ve motosiklet sporuyla ilgilenen bireylerin bir araya gelmesiyle 8 Ağustos 2003 tarihinde Otomobil Federasyonu'nun bünyesinden ayrılarak ayrı bir federasyon olması kararlaştırılmış,
05.05.2004 tarihinde ise idari ve Mali yönden kendi özerk yapısına kavuşturulmuştur
İstanbul Park pistinin yapılmasıyla dünyanın en büyük motosiklet organizasyonlarından biri olan MotoGP' nin 2005, 2006, 2007 yıllarında Türkiye'de düzenlenmesini sağladı
Türkiye’de ilk defa 2017 Yılında kapalı salonda gerçekleştirilen İstanbul Super Cross ve Super Enduro Şampiyonası heyecanı Ataköy TAF Atletizm Salonu’nda yapıldı
Türkiyede İlk kez 2018 Yılında MXGP MX2 Yarışları 36 ülkeden 80 sporcunun katılımı ile Şampiyonası Afyonkarahisar’da yapıldı 180 ülkesinde yaklaşık 1.4 milyar kişilik bir izleyici kitlesine ulaştı.
Yarışı Jeffrey Herlings kazanırken MX2 Kategorisinde ise ABD'li Thomas Covington birinci, olarak tamamladı.
İlk kez bir Dünya Motokros Şampiyonası yarışına ev sahipliği yapan Afyonkarahisar Motokros yarışları çok beğenilip ilgi gördü ve bu büyük organizasyonun tekrarıda 2019 yılında 6-7-8 Eylül de Afyon Motor Sporları Merkezi’nde. Yapılacak (MXGP, MX2, EMX 2t, Women) kategorilerinde yüzlerce sporcu hem Dünya hem de Avrupa Şampiyonu olmak için ter dökecek.
                                             
                                                               Fotoraf: https://www.turkeymxgp.com/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder