Ülkemizde motosiklet yarışlarına geçmeden önce motosikletin
tarihçesine kısa bir göz atalım:
İki teker ve fiziksel kuvvetle hareket eden bir araçtan sonra,
mekanik kuvvetle insan gücüne ihtiyaç duyulmadan hareket edebilen bir aracın
hayali…
Bir fikir ve bunu uygulamak için gerekli alt yapı ve işe
koyulma her şey böyle başladı aslında.
Bu fikrin milyonlara insana hitap edeceğini yeni şirketler
kurulup yeni istihdamlar sağlayacağını ve hatta bu icadın bir spor branşı
olacağını o yıllarda kim tahmin edebilirdi ki?
Motosiklet camiasında İlk Motosikletin Hangi zamanda Kim
tarafından tasarlandığı tartışılıyor ama genel olarak kaynaklarda 1868 ABD’li
mucit S.H. Roper tarafından tasarlandığı düşünülmektedir.
Yıl 1868 İlk Motosikleti Sylvester Howard Roper tarafında ABD’de bir
bisiklete buhar makinesi takılarak yapıldı Tasarladığı icadı zaman içerisinde
geliştirdi ve Yıl 1896’ya
gelindiğinde tasarladığı motosikletin son model haliyle, Boston’da Charles
Nehri üzerinden Harvard Üniversitesi’ne ulaşan köprüde yaptığı hız denemesinde
saatte 64 kilometre maksimum hıza ulaştı ancak, Roper Talihsiz bir şekilde kaza yapıp öldü
(Fotoraflar Sylvester Roper Smithsonian'da sergilenen buharlı motosiklet.
Bir Smithsonian Enstitüsü web sayfasından.)
Roper ile aynı
tarihlerde, buhar makineli motosiklet yapan mucitlerden biri de Parisli bir demirciydi.
Buharlı motosikletler fazla tutulmadı ve daha sonra içten yanmalı motorlar
ortaya çıkınca, 1884’te benzinli motosiklet icat edildi.
İngiltere’de E. Butler’ın 1884’te
yaptığı ilk benzinli motosiklet üç tekerlekliydi. Bu motosiklet, Londra’daki Uluslararası
Mucitler Fuarı’nda halka tanıtıldı. Almanya’da G. Daimler, bir arkadaşıyla
birlikte 1885’te Almanların ahşap bisikletine içten yanmalı motor takarak ilk
benzinli ahşap motosikleti üretti. Benzinli motosikletler, buharlı olanlardan
daha kullanışlı ve hafif olduğu için talep arttı. Almanya ve İngiltere’de,
ardından da ABD’de motosiklet fabrikaları kurulmaya başlandı.
Türkiye de Motosiklet
Birinci Dünya Savaşı sona erdiğinde, ABD’de ve
tüm dünyada en çok satılan motosiklet Harley-Davidson idi. Yaklaşık 70 ülkede
satış temsilciliği olan Harley-Davidson, en fazla üretilen motosiklet unvanını
1930’da Almanların DKV motosikletine kaptırdı.
Almanlar, BMW marka
motosikleti 1923’te üretmeye başladı. Almanların diğer tanınmış markası olan
NSU motosikletleri, 1901’de üretilmeye başlandı. Binlerce NSU motosikleti, II.
Dünya Savaşı sırasında Alman askerleri tarafından kullanıldı. Almanya, savaşta
yenilince çoğu fabrika gibi NSU motosiklet fabrikası da bombalanmış olduğu için
uzun süre 3 üretim yapamadı. Alman ekonomisi düzelmeye başlayınca, NSU
motosikletlerinin üretimine yeniden başlanıldı. Kısa sürede NSU’nun üretimi
artırıldı ve 1955-1959 yılları arasında dünyanın en çok satılan
motosikleti oldu. Bu motosiklet, saatte 322 kilometre hıza ulaşan ilk
motosiklet oldu
1931 Model NSU
marka Alman motosikleti (ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi)
NSU
motosikleti, 4 kez dünya motosiklet hız rekoru kırdı. NSU motosikletleri,
1930’lu yıllarda Türkiye’ye de satıldı. ODTÜ Bilim ve Teknoloji Müzesi’nde bu
motosikletlerden; biri 1931, diğeri 1933 model olan iki NSU motosiklet ile 1958
model bir BMW motosiklet sergilenmektedir
Türkiye’de
motosiklet 1930’lu yıllarında satışa çıkıldığı biliniyor ancak bu tarihlerden
önce de motosiklet satışlarının tam ne zaman yapıldığı bilinmemekle birlikte,
dünyada ekstrem spor olarak motosiklet yarışları ise çoktan başlamıştı,
Motosiklet
yarışları Otomobil yarışlarının içerisinde Şehirden Şehre yol yarışlarında
örneğin Paris – Viyana yol yarışlarında motosikletler içinde ayrı bir yarış sınıfı
oluşturulmuştu
1897'de İngiltere'de Londra da Richmond'da
yapılan yarışın ilk motosiklet yarışı olduğu sanılmaktadır ve ilk motosiklet
yarışları 3 tekerli motorların popüler olarak mücadele ettiği yarışlardı ve 2
tekerli motorlarında hızla popülerliğinin artmasıyla motosiklet yarışları
tamamen farklı bir konsepte bürünmüştür
1904 yılında Federation Internationale ismiyle yer alan
federasyonun ismi Motocyclisme isimi de eklenerek yeniden adlandırıldı ve Federation Internationale Motocycliste (F.I.M Uluslararası Motosikletçi Federasyonu) olarak
değiştirildi
1949 Yıllarına
gelindiğinde F.I.M. (Uluslararası Motosikletçi Federasyonu) Beş Ülkeyi Avusturya,
Danimarka, Fransa, Almanya ve İngiltere birleştirerek uluslararası kupayı yarattı
İlk uluslararası kupa yarışı 1905'te Fransa'nın Dourdan
kentinde gerçekleşti.
İlk TT yarışı, 1907 yılında, on yıllar boyunca dünyanın
en ünlüsü olan bir parkurda Man
Adası'nda gerçekleşti .
Türkiye de Motosiklet Yarışları
Türkiye de motosiklet sporu İlk başlarda
Bisiklet Federasyonunun bünyesinde 1967 yılında yer aldı
1995 yılından 2003 yılına kadar da Otomobil Sporları
Federasyonu Bünyesinde yer aldı
Başta milli motosiklet sporcusu Süleyman Memnun'un ve motosiklet sporuyla ilgilenen bireylerin
bir araya gelmesiyle 8 Ağustos 2003 tarihinde Otomobil
Federasyonu'nun bünyesinden ayrılarak ayrı bir federasyon olması
kararlaştırılmış,
05.05.2004 tarihinde ise idari ve Mali yönden kendi özerk
yapısına kavuşturulmuştur
İstanbul Park pistinin yapılmasıyla dünyanın en büyük
motosiklet organizasyonlarından biri olan MotoGP' nin 2005,
2006, 2007 yıllarında Türkiye'de düzenlenmesini sağladı
Türkiye’de
ilk defa 2017 Yılında kapalı salonda gerçekleştirilen İstanbul Super Cross ve
Super Enduro Şampiyonası heyecanı Ataköy TAF Atletizm Salonu’nda yapıldı
Türkiyede İlk kez 2018 Yılında MXGP MX2
Yarışları 36 ülkeden 80 sporcunun katılımı ile Şampiyonası
Afyonkarahisar’da yapıldı 180 ülkesinde yaklaşık 1.4 milyar kişilik bir
izleyici kitlesine ulaştı.
Yarışı Jeffrey Herlings kazanırken MX2 Kategorisinde ise ABD'li Thomas
Covington birinci, olarak tamamladı.
İlk kez bir Dünya Motokros Şampiyonası yarışına ev
sahipliği yapan Afyonkarahisar Motokros yarışları çok beğenilip ilgi gördü ve
bu büyük organizasyonun tekrarıda 2019 yılında 6-7-8 Eylül de Afyon Motor Sporları
Merkezi’nde. Yapılacak (MXGP, MX2, EMX 2t,
Women) kategorilerinde yüzlerce sporcu hem Dünya hem de Avrupa Şampiyonu olmak
için ter dökecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder